CINEMA.LT KINO APŽVALGA - 15 (24) savaitė

2007-04-12

Sveiki, cinema.lt lankytojai!  Trumpam sugrįžusi žiema ir visai nepavasariškos oro sąlygos buvo puiki priežastis praėjusią savaitę uoliai lankytis kino teatruose, vis dar gyvenančiuose praūžusio “Kino pavasario” nuotaikomis. Tačiau nors artimiausiu metu laukiame jau tikrai pavasariškų orų, siūlau vis dar vėsius vakarus paskirti geram kinui, kuris šią savaitę dvelks ir rytietiška egzotika (Azerbaidžano kino savaitgalis) ir kino dievaitės Marilyn Monroe kvepalais klasikinėje komedijoje “Džiaze tik merginos”. Taip pat nors didžiųjų Holivudo premjerų metas dar neatėjo ir kino teatruose karaliauja jau seniau pristatyti komerciniai filmai, verta atkreipti dėmesį į režisieriaus Nicko Cassaveteso juostą “Alfa gauja” - drąsiai vaizduojančią juodąją turtingų Amerikos jaunuolių gyvenimo pusę - narkotikus, pinigus ir žiaurumą. Beje, kontrastas taps dar ryškesnis pažiūrėjus “Prieš parskrendant į žemę” – pasaulyje pripažintą lietuvio Arūno Matelio dokumentinį filmą, nagrinėjantį ypač skaudžias problemas. Neabejotinai vienas įdomiausių projektų kino mylėtojams yra balandžio 13-15 dienomis k/c Skalvija vykstantis Azerbaidžano filmų savaitgalis, kuriame pristatomi net trys šiuolaikiniai pilno metražo Azerbaidžano kūrėjų filmai ir viena trumpametražių filmų programa. Šis projektas tai ne tik galimybė susipažinti su Lietuvoje mažai žinomu Azerbaidžano kinu, bet ir iš arčiau pažiūrėti į arabų kultūrą, kurios paslaptis ir įdomybes dažnai užgožia politinės aktualijos. Filmų (ir visos šalies) pristatyti atvykstančio režisieriaus Shamilo Najafzado jausta “Leili ir Madžiunas” kaip tik ir yra vienos garsiausių arabų šalyse legendos - amžinos meilės istorijos - ekranizacija. Sakoma, kad 7-tą mūsų eros amžių siekianti legenda apie iš meilės gražiajai Leili išprotėjusį jaunuolį Madžiuną, kurio vardas arabų kalboje ir reiškią “pamišėlį”, davė pagrindą kitai garsiai legendai apie Romeo ir Džiuljetą. Todėl istorija apie jaunuolius, kurių meilė dėl tėvų ir aplinkinių nesupratingumo yra pasmerkta tragiškai baigčiai, bus suprantama ir įdomi ir vakarietiškam žiūrovui, juolab kad fone skamba operos garsai. Muzikos svarbą Azerbaidžano, o ir matyt daugelio arabų šalių kultūrai rodo Nasimi Aliyevas, kurio dokumentinis filmas “Be išeities” pasakoja apie jauną kompozitorių Ali, jo santykius su aplinkiniais ir savimi. Azerbaidžano filmų programa, nors ir trumpa, bet retrospektyvi – apima ir folklorą ir šiuolaikines problemas. Visai kitaip į šiuolaikines problemas žiuri režisierius Nickas Cassavetesas. Jo darbas “Alfa gauja”, kuriame kartu su jaunaisiais aktoriais Emile'iu Hirschu, Antonu Yelchinu vaidina muzikos dievukas Justinas Timberlake’as ir “Hudsono vanagas” Bruce Willis’as, nekomerciniame “Sundance” filmų festivalyje sulaukė palankių įvertinimų, o spaudoje ir visuomenėje sukėlė nemažai kalbų, mat filme atvirai rodomi smurtaujantys ir nusikalstantys turtingų tėvų vaikai, o pati istorija paremta tikra ir neišgalvota byla, kurioje iki šiol nėra padėtas paskutinis taškas. Taigi Johnny Truelove (kurio prototipas - James’as Jessie Hollywood’as)– narkotikų prekeivis, kuris kartu su draugais pagrobia nepilnametį Zachą, o vėliau, kai jaunatviškas pokštas virsta visų smerkiama ir daug nemalonumu žadančia klaida, jį nužudo. Atrodo, istorija paprasta, bet režisierius ją naudoja kaip pagrindą kurti veikėjų charakterius, o kartu ir nagrinėti narkomanijos, smurto, moralės problemas. Galbūt todėl filmas apie vieną jauniausių atskalūnų, savo laiku patekusių į FTB 20-ties labiausiai ieškomų Amerikos nusikaltėlių, yra vertas dėmesio kaip detali kronika vieno garsiausių pastarojo dešimtmečio nusikaltimų JAV, o kartu ir kaip tikslus psichologinis paveikslas degraduojančio ir moralės normas prarandančio žmogaus. Na, o puiki jaunųjų aktorių vaidyba, naujame amplua pasirodęs Justin’as Timberlake’as ir keli įdomūs režisūriniai sprendimai tikrai negadina vaizdo. Ištikimas klasikai “Ozas” šią savaitę siūlo net kelis perliukus: Federico Fellini “La Strada” (“Kelias”), Billy Wilderio “Some like it hot” (“Džiaze tik merginos”) ir Milos Forman “One flew over the cocoo’s nest” (“Skrydis virš gegutės lizdo”). Nepaprasto grožio simbolinė F.Fellini drama “Kelias” tęsia žmogaus odisėjos per gyvenimą temą – trapios, dvasingos merginos Dželsominos meilės klounui Zampanui istorijoje galima rasti ir “Kabirijos naktų” optimizmo, ir “Kazanovos” meilės ir destrukcijos temų – visa tai jungia Giulietta MasinaGiulietta Masina – viena stipriausių aktorių, savo kuriamiems personažams suteikianti tik jai būdingo vėjavaikiškumo ir vidinės ugnies dvelksmą, ir spinduliuojanti feliniško grožio idealą. Iš tiesų F.Fellini filmai užburia - juose skambanti Nino Roto muzika, idomūs aktoriai, filmavimo maniera – visa tai suteikia estetinį malonumą akims ir priežastį susimąstyti – neorealizmas nepripažįsta laimingos pabaigos, bet palieka daug atvirų klausimų ir viltį, kad galbūt kada nors sulauksime ir F.Fellini filmų retrospektyvos. Dar vienas filmas kurio negalima nepamatyti – A. Matelio “Prieš parskrendant į žemę”. Šiam filmui išsamaus aprašymo nereikia, o laimėjimai, tarp kurių yra ir Amerikos Režisierių gildijos apdovanojimas, reiškia pasaulinį pripažinimą - šioje vietoje telieka filmą priminti, priminus – primygtinai patarti skirti 52 minutes kelionei į visai kitą pasaulį – stebėti neįtikėtiną skrydį ir patiems pakilti į iki tol nežinotas erdves – kažkur iki mėnulio, o gal dar toliau. Pagaliau liko rekomenduoti – rekomenduoti puikią dokumentiką apie onkologinėmis ligomis sergančius vaikus ir kartu apie vaikus, kurie skrenda į gyvenimą. Tai tiek rekomendacijų šiai savaitei.  Gerų ir įsimintinų filmų!