Dainius Blynas. Eksperimentai populiariojo kino dirbtuvėse

2006-08-16

Mūsų vasariškai ištuštėjusiuose kino teatruose ką tik pradėtas rodyti bene vienas įdomiausių šio sezono filmų. Tai "Majamio policija" (Miami Vice), sukurtas pagal to paties pavadinimo televizijos serialą, kurį turėjome progą matyti ir per mūsiškius TV kanalus. Mačiusieji serialą turėtų nustebti, nes jis nežiba nei ypatinga kokybe, nei unikalumu. Bet kino filmas neseka serialu, o greičiau bando iš naujo sukurti tai, kas jau buvo sukurta prieš daugiau nei dvidešimt metų. Taip visiškai netikėtai, kieto kriminalinio siužeto juosta tampa įdomiu kūrybiniu eksperimentu.

Sukurti kino filmą remiantis TV serialo motyvais gali neatrodyti sudėtinga užduotis. Tai kine daroma nuolat. Bet šis kartas yra kiek kitoks. Visų pirma serialas "Majamio policija" yra gan smarkiai pasenusios stilistikos. Lengvabūdžiai, bet kieti vyrukai policininkai, važinėjantys atviru kabrioletu saulėtomis Majamio gatvėmis, galėjo žavėti devintojo dešimtmečio pabaigoje. Bet šiandien šis TV "reginys" yra kiek per daug iliuzinis, pernelyg siekiantis suteikti lengvą pramogą. Todėl Lietuvoje dar ir dabar rodomą šį serialą galime žiūrėti nebent ironiškai, su pašaipa.

Kitoks ir kino filmo režisierius. Maiklas Manas - amerikiečių kine labai pripažintas kino kūrėjas, garsus savo nepriekaištinga kino technika. Jam būdinga “ruplėtas” skaitmeninio vaizdo stilius, stambūs kadrai, labiau atmosferą nei griežtą siužetą kurianti scenografija. Bet tai ne tiek savitiksliai filmo papuošimai, kiek įrankiai, padedantys Manui sukurti kuo labiau įtempto, sakytume, net išgryninto siužeto filmų. Juose nėra nieko nereikalingo, kiekvienas judesys, žodis, žvilgsnis verčia "suktis" siužeto variklį reaktyviniu greičiu. Pažiūrėkite kad ir priešpaskutinį "Nakties įkaitą" (Collateral, 2004) ar "Ali" (2001). Arba kad ir garsusis "Karštis" (Heat, 1995), prisimenate, kaip Manui įspūdingai pavyko diriguoti Al Pacino ir de Niro vaidinamų herojų dvikovai?

Tad naujasis kino filmas - tai ne tik bandymas atgaivinti pasenusį TV serialą, bet ir sukurti kai ką naujo, kas atititiktų Mano kūrybinius siekius, jo “kartelę”. Savotiška pikantiška detalė yra tai, kad tas pats Manas buvo kelių pirmųjų "Majamio policijos" sezonų pagrindinis prodiuseris. Bet kaip dabar mini ir jis pats, po šių kelių pirmųjų sezonų serialas pasidavė tiražuojamo malonumo pagundoms, ir jo meninis lygis labai nusmuko. Tad jei jau domėtumėtės serialu, bandykite žiūrėti ankstyvuosius sezonus.

Tad dabar laikas pereiti prie paties kino kūrinio. Pirmasis įspūdis - tai visiškai pasikeitęs filmo vietovaizdis. Nors tai ir vėl Majamis, bet veiksmas vyksta daugiausia naktį, gatvės žibintų šviesoje. Abu herojai policininkai ir toliau važinėja atviru kabrioletu, bet net ir automobilio spalvos nepavyksta aiškiai įžiūrėti. Bene ryškiausiai šią transformaciją simbolizuoja filme dažnai kartojamas kadras, kuriame rodomos palmės Majamio naktinio dangaus fone. Iš ankstesnio scenovaizdžio saulėto lengvumo nedaug kas beliko, palmės atrodo tiesiog gąsdinančiai.

Toliau tampa dar įdomiau, kai visiškai netikėtai Manui pavyksta "Majamio policijoje" surasti ir parodyti gyvą, įdomią, įspūdingą egzistencinio išgyvenimo turinčią plotmę. Manui tai yra būdinga, jo filmų herojai visada turi egzistencinį gylį. Prisiminkime, kad ir vieną paskutinių jo filmų "Ali" apie boksinininką Muhamedą Ali. Bet net ir čia, TV ekranuose nunešiotoje "Majamio policijos" aplinkoje, Manui pavyksta paversti abu herojus žmogiškomis būtybėmis ir leisti filmo žiūrovavams susitapatinti su jais, išgyventi dramą. Tai išties unikalus laimėjimas.

Žinoma, stebina ir teikia didžiulį malonumą stebėti filmo kino technikos meistrystę. Tobulai sudėliotas mechanizmas, sugebėjimas per porą scenų visiškai pakeisti daromą įspūdį, bet nenutraukiant ankstesnio suvokimo linijos, o ją pratesiant giliau ir tvirčiau. Labai tvirtas nuotaikos valdymas, kuriam atsiduodi ir leidi režisieriui kurti įspūdį.

Maiklo Mano atlikta "Majamio policijos" revizija įdomi ir kiek kitokiu, labiau istoriniu aspektu. Jau ne kartą kino ir televizijos kritikai yra pastebėję įdomią tendenciją. Populiarūs kino filmai ir TV serialai tampa vis sudėtingesnio siužeto. Pinamos kelios siužeto linijos, ne tiek daug ir detaliai "aiškinama", o vis labiau kuriamas įspūdis. Prisiminkite, kad ir šių metų Oskaro lauretą "Susidūrimą" (Crash).

Televizijos "Majamio policija" ir jo atitikmuo kine yra geras tokios tendencijos pavyzdys. Ypač kad Maiklas Manas yra vienas pagrindinių abiejų kūrinių autorių. Populiarusis kinas ir televija išties pasikeitė. Ir nors Lietuvos kino salių lankytojai po "Majamio policijos" buvo kiek nusivylę, visame kino filme tematę vienintelį specialųjį efektą, nesileiskite jų apgaunami. Kinas dabar kiek kitoks, nei buvo net ir prieš keliolika metų.

Bernardinai.lt informacija