Dainius Blynas. Kuprota meilės istorija

2006-03-06

Naujasis režisieriaus Ango Ly (Ang Lee) filmas “Kuprotas kalnas” (Brokeback mountain) jau sukėlė daug kalbų ir straipsnių žiniasklaidoje. Šis filmas buvo laikomas vienu realiausiu pretendentu į daugelį Oskaro apdovanojimų. Tiesa, filmui atiteko tik du iš pagrindinių Oskarų - už geriausią režisūrą ir geriausią scenarijų, bet tai neturėtų smarkiai sumenkinti “Kuproto kalno” reikšmės. Nes bene svarbiausias filmo aspektas yra jo kontroversiškas siužetas. Jame pasakojama homoseksualios meilės istorija tarp dviejų vyrų mažame Amerikos provincijos miestelyje, praėjusio amžiaus 7-ajame dešimtmetyje. Holivude parodyti tokį filmą yra nemažas iššūkis, nors homoseksualumo tema Amerikos žiniasklaidoje nagrinėjama “skersai ir išilgai” jau ne pirmą dešimtmetį.

Vis dėlto, kaip dažnai pasitaiko, žiniasklaidos sukeltas šurmulys tik iš dalies ir netiksliai atskleidžia naująjį filmą. “Kuprotas kalnas” – tai visų pirma “uždraustos meilės” istorija gūdžioje Amerikos provincijoje, kur stereotipai ir aplinkinių žiaurumas neleidžia atsiskleisti tikrajai meilei. Tokiame apibūdinime nėra jokios ironijos, “Kuprotas kalnas” - tai išties gana paprasto siužeto ir be užuolankų papasakota meilės istorija.

Žinoma, meilė yra homoseksuali, ir tai kelia nemažą sumaištį. Ar tokia meilė yra tikra? Ar tai normalu? Ar tai apskritai leistina rodyti? Tokių klausimų kyla, matyt, daugeliui žiūrovų, bet filmo peržiūra kažin ar padės į juos atsakyti. Mat “Kuprotas kalnas”, pasakodamas kad ir apie homoseksualią meilę, vis dėlto yra labai, labai santūrus filmas. Tik viena ar dvi scenos mums šiek tiek atskleidžia kūniškąją tokios meilės pusę, o didžiąją dalį laiko mes stebime siužetą, kuriame “žvilgsniai” ir žodžiai turėtų atskleisti herojų išgyvenamą dramą.

Bet kas vis labiau kelia nerimą žiūrint “Kuprotą kalną” yra tai, kad režisierius, siekdamas santūraus pasakojimo, padarė filmą pernelyg “sausą”. Išgrynindamas greičiau “bendrą meilės formą”, o ne jos konkretų turinį, režisierius “Kuprotą kalną” pavertė labai nuspėjamu ir gana nuobodžiu filmu. Jau po pirmojo pusvalandžio (o filmas trunka daugiau nei dvi valandas) mums tampa vis aiškiau, kad herojai taip ir liks įkalinti savo vidinių ir išorinių aplinkybių “narve” ir nesiryš mesti iššūkio nei sau, nei savo aplinkai.

Kodėl taip sugalvota, aiškinti galima įvairiai. Bet bene labiausiai pagrįsta būtų teigti, kad, imdamasis kontroversiško siužeto, režisierius nesugebėjo (negalėjo?) parodyti daugiau, nei parodė. Juk ar galėjo “Kuprotas kalnas” baigtis laimingai? Maža to, kažin ar jame galėjome tikėtis pamatyti save atrandančius ir savo kitoniškumą įtvirtinančius (bent jau laikinai, kaip iliuziją) žmones? Matyt, ne, nes tai iškart paverstų šią juostą marginaliniu, “alternatyviu” filmu, kuriame pateisinamas šis “neteisingas” ryšys. Ir tai jau būtų visiškai kitas žanras, nei norėjo režisierius Ang Lee ir jo kino studija.

Taigi, kad ir kaip būtų dviprasmiška, bet “Kuprotas kalnas” - tai meilės istorija, kurioje meilės ne tiek ir daug. Dar mažiau šiame filme yra aistros ir originalumo. Tai viso labo gana triviali ar net miesčioniška meilės istorija, kurioje kitoniški homoseksualios meilės prieskoniai yra tik paviršutinis sluoksnis. Filmą galima vertinti dar blogiau, jei manytume, kad toks homoseksualumo vaizdavimas yra ne atskleidžiantis, o paslepiantis (gal netgi gana sąmoningai) šio įdomaus reiškinio prasmę. Nuo pat filmo pradžios gan akivaizdus pasmerktos žlugti meilės motyvas paverčia šią meilę karikatūriška. Žiūrovui neleidžiama geriau suvokti, kas gi tikro yra jų meilėje, išskyrus abiejų vyrų užsisklendimą savyje ir išgyvenimą dėl neteisingos ir slepiamos aistros. Nejučia “Kuprotas kalnas” virsta vos ne homoseksualumo kaltinimu, kas jau visiškai nesiderina su filmo siekiu parodyti meilę.

Pabaigoje dera pridėti, kad tarp daugybės homoseksualią meilę rodančių kino filmų yra tikrų “perlų”, leidžiančių geriau suprasti, koks galingas kūrybinis “užtaisas” gali slypėti tokiame “neteisingame”, uždraustame siužete. Bene įdomiausias tarp šių filmų yra Honkongo režisieriaus Kar Wai Wong 1997 m. filmas “Laimingi kartu” (Happy together). Jei “Kuprotas kalnas” jus bent jau sudomins, pabandykite pažiūrėti ir šį filmą.

Bernardinai.lt informacija