DIENOS FILMAS: "Likimo atstumtas" (Vengrija)

2006-03-27

10 mln. eurų kainavusio brangiausio visų laikų Vengrijos filmo "Likimo atstumtas" (Fateless) scenarijaus pagrindu yra rašytojaus Imre Kerteszo romanas, kuris yra paremtas asmenine patirtimi ir neįtikėtinais išgyvenimais. 1944-ųjų birželį Imre Kerteszui sukako tik 14-a, kai jis buvo be jokios priežasties suimtas, negailestingai ištremtas iš Vengrijos ir įkalintas keliose nacių koncentracijos stovyklose. Didvyriškai iškentęs patį tikriausią pragarą jaunuolis grįžo į gimtinę tik po 1,5 metų ir su viltimi pradėjo naują gyvenimo etapą. Jis neatsisakė sunkaus ir alinančio fizinio darbo, o taip pat rašė daug straipsnių ir scenarijų teatro pjesėms. 1975-siais pirmą kartą buvo atspausdinta jo debiutinė knyga "Likimo atstumtas", o 2002-siais visame pasaulyje išpopuliarėjęs rašytojas gavo prestižinę "Nobelio" premiją už pasiekimus literatūros srityje.

Šio kūrinio ekranizacija buvo patikėta režisūroje debiutuojančiam pasaulinio garso operatoriui Klausu Maria Brandaueriu ir kitais. Ne mažiau svarbiu kūrybinės grupės nariu tapo kultinis italų kompozitorius Ennio Morricone (jo biografijoje yra per 500 menininių ir televizijos filmų), kuris už muziką šiam kūriniui buvo nominuotas Europos kino meno akademijos apdovanojimui. Melancholiškame ir atmintyje įstringančiame garso takelyje panaudotas jau nebeegzistuojančios roko grupės "Dead Can Dance" vokalistės Lisa'os Gerrard įspūdingas balsas.

Imre Kerteszo prototipą prototipą vengrų kilmės žydą Gyuri nuostabiai ir įtikinamai vaidina talentingas debiutantas Marcellas Nagy. Jis yra atskiriamas nuo šeimos ir išvežamas į Aušvitso koncentracijos stovyklą, o kiek vėliau perkeliamas į Birkenau ir Buchenvaldą. Jaunas vaikinas ne tik didvyriškai kenčia fizinius ir psichologinius skausmus, bet kartu mėgina suvokti savo tragiško likimo prasmę. Pasibaigus barbariškiems ir sadistiniams košmarams jis grįžta į Budapeštą, bet karo išgąsdinti artimiausi draugai šaltai atstumia holokausto siaubus išgyvenusį jaunuolį ir stengiasi atsiriboti nuo jo pirmai progai pasitaikius.

2005-ųjų "Berlynalės" konkurse dalyvavęs ir po to Toronto kino festivalyje parodytas filmas skiriasi nuo panašių kūrinių apie Holokaustą, nes scenarijuje itin originaliai ir filosofiškai nagrinėjama okupuotos Europos tema, o svarbiausias akcentas atkreipiamas į paprastus ir asmeninius žmogaus charakterio bruožus. Dėl netikėtos pinigų stokos juostos filmavimo darbus teko nutraukti keliems mėnesiams, tačiau šis faktas atnešė daug naudos kūrybinei grupei, nes pagrindinis aktorius Marcellas Nagy gerokai suvyriškėjo, pakeitė balso tembrą ir paaugo net 10 cm. Būtent dėl šių priežasčių herojaus transformacija ekrane pateikiama ypač įtikinamai ir sukrečiamai, o tam visiškai neprireikė iš anksto planuoto grimo ir prostetikos.

Per pastaruosius dvejus metus "Kino pavasaris" pristatė savo žiūrovams geriausius, originaliausius ir įdomiausius Vengrijos filmus. Dokumentinio stiliaus kriminalinė drama "Žagsėjimas", išradingas trileris "Kontrolieriai" ir spalvinga nuotykių komedija "Tamara" sulaukė didelio vilniečių bei miesto svečių dėmesio ir buvo gausiai lankomi. Jausminga, unikali ir tikroviška drama "Likimo atstumtas" pratęs pažintį su vis stipriau Europos žemėlapyje įsitvirtinančiu Vengrijos kinu, o kartu provokuos palyginti Lajoso Koltai debiutinį darbą su lietuvių režisieriaus "Dievų miškas". Nors šie filmai yra labai skirtingi daugeliu aspektų, bet jų veiksmas vystosi maždaug tuo pačiu laikotarpiu, o ekrane iliustruojamas paprasto žmogaus bandymas išgyventi Holokausto pragarą ir po to prisitaikyti prie naujo gyvenimo realijų siaubingo proceso paveiktoje visuomenėje.

"Kino pavasario" informacija