Jackie Chan. Honkongo kino ir didžiulių ambicijų simbolis

2005-05-11

VAIKYSTĖ

Būsimasis Jackie Chan, viena populiariausių asmenybių pasaulyje, gimė 1954 m. balandžio 7 d. Honkonge. Jis buvo vienintelis vaikas šeimoje. Šeima gyveno skurdžiai, bet duonos kąsniui užteko: tėvas Charlie dirbo virėju, o mama Lee-Lee tarnaite Prancūzijos ambasadoje. Jackie lankė Nah-Hwa pradinę mokyklą Honkonge, tačiau dideliais gabumais mokslams nepasižymėjo: jo vienmečiams perėjus į trečią klasę, Jackie vis dar laikė pirmos klasės egzaminus.

Tai laiku pastebėjo berniuko tėtis ir jį, tuo metu jau septynmetį, užrašė į Kinijos dramos akademiją. Pirmas apsilankymas dramos mokykloje vaikui paliko neišdildomą įspūdį (įvairaus amžiaus vaikai, žaidžiantys su kardais ir pan.) ir nuo to laiko Jackie Chan niekada nebegrįžo prie teorinių mokslų. Ir šiandien, nors šneka 7-iomis kalbomis, Jackie Chan sunkiai rašo ir skaito.

Sekančius 10 metų Chan, tuo metu pasivadinęs Yuen Lo, mokėsi dramos mokykloje: nuo sutemų iki aušros sunkiai treniruodavosi ir kentė griežtą mokytojo Yu Jim-Yuen ranką.

KARJEROS PRADŽIA

Laikui bėgant darėsi aišku, kad žmonės vis dažniau pramogai renkasi kiną, o ne teatrą. Dramos mokykla pradėjo leisti savo vyriausiuosius mokinius dirbti kaskadininkais ar masuote žanriniuose kung-fu filmuose. Po keleto metų Jackie Chanas nusprendė savarankiškai pradėti kaskadininko karjerą.

Neilgai trukus jį pastebėjo ir pradėjo kviesti atlikti įvairiausius kaskadinius triukus mažuose filmuose. Kadangi prodiuseriai kruopščiai taupydavo filmo pinigus, visus triukus Jackie Chan atlikdavo be jokios virvių ar tinklų apsaugos. Kai Chanas pradėjo uždirbti padoresnius pinigus, prasidėjo „laukinis“ jo gyvenimo etapas: nuolatiniai vakarėliai, alkoholis ir azartiniai lošimai. Tuo metu jis buvo net įgyjęs pravardę Yeh Fu Pai (lošia su kiekvienu). Dėl aistros azartiniams žaidimams, Chanas nekartą buvo patekęs į bėdą.

Laikas bėgo, Jackie Chanas jau buvo pelnęs geriausio Honkongo kaskadininko titulą, bet vis adr buvo nepatenkintas savo sėkme. Jis norėjo būti žvaigžde. Tad, kai kartą vienas mokyklos laikų draugas pasiūlė jam tikrą vaidmenį kine, Chan beregint sutiko. Pasivadinęs Yuen Lung, jis pirmą kartą suvaidino filme „Snake Fist Fighter“ (1971), tačiau didesnės sėkmės nesulaukė ir vėl grįžo prie kaskadininko duonos. Sulaukęs 20-ojo gimtadienio, ji jau buvo nusifilmavęs 25-iuose filmuose.

TRYS BANDYMAI UŽKARIAUTI HOLIVUDĄ

Po nesėkmingo kelerių metų bendradarbiavo su režisieriais Lo Wei ir John Woo, Jackie Chan pradėjo dirbti su režisieriumi Ng See-Yuen. Dirbdamas su šiuo režisieriumi Jackie Chan pirmą kartą turėjo galimybę realizuoti savo svajones komedijos ir kung-fu žanruose. Šiuo periodu sukurti filmai „Snake in Eagle‘s Shadow“ (1978) ir „Drunken Master“ (1978) susilaukė didžiulės sėkmės ir pagaliau Chaną padarė pirmo ryškumo žvaigžde Kinijoje. Aplankius sėkmei, prasidėjo baisiausios intrigos – Chanas norėjo pradėti dirbti savarankiškai, tačiau kompanija, su kuria jis buvo pasirašęs ilgalaikį kontraktą nekaip nenorėjo jo paleisti, pradėjo persekioti ir grasinti susidorojimu. Kaip tik šiuo momentu Jackie Chan ir pasinaudojo savo seno draugo ir vadybininko patarimu išbandyti sėkmę Holivude.

Pirmasis Jackie Chano bandymas užkariauti Holivudą buvo nesėkmingas. Jo pirmas amerikietiškas filmas „Battle Creek Brawl“ (1980) buvo visiška nesėkmė. Kituose žemiausio lygio filmuose jis dažniausia buvo samdomas japono vairuotojo vaidmenims. Chanui iki gyvo kaulo įsiėdė Holivudo studijų sistema ir tai, jog į jį visi žvelgė tik kaip į Bruce Lee pakaitalą. Netrukus Jackie Chan grįžo į Honkongą. Laikas, praleistas Holivude, nors ir buvo nesėkmingas, tačiau nepraėjo veltui. Iš Amerikos Chanas parsivežė daugybę idėjų ir puikiai jas pritaikė kurdamas filmus Honkonge. Taip gimė filmai „Winners and Sinners“ (1983), „Project A“ (1983) ir kiti. Po nemalonaus konflikto filmo „Heart of Dragon“ (1985) filmavimo aikštelėje, atkaklusis Jackie Chan vėl nusprendė grįžti į Ameriką.

Sekantis jo Amerikoje sukurtas filmas „The Protector“ (1985 m.) vėlgi nesulaukė sėkmės, o Chaną ypač papiktino nereikalingos sekso scenos ir nemokšiškumas. Tačiau, kaip ir pirmos kelionės į JAV metu, ambicingasis aktorius ir režisierius vėlgi pasisėmė naudingų idėjų: filmo „The Portector“ siužeto pagrindu jis sukūrė filmą „Police Story“ (1986). Šis filmas nustatė Kinijos populiariojo kino standartus daugeliui metų: itin sėkmingas veiksmo, kovos meno, komedijos ir meilės mišinys pasirodė esąs puikus receptas. Toje pačioje dvasioje Jackie Chan pradėjo „kepti“ kitus savo filmus: „Police Story 2“ (1988) „Supercop“ (1992), „Crime Story“ (1993) ir kt. 1994-aisiais Jackie Chan sukūrė nuostabų filmą „Drunken Master 2“ (1994), pirmą tradicinių kovos menų filmą per pastarąjį jo kūrybos dešimtmetį. Tuo metu Jackie Chan jau buvo pasiekęs savo karjeros viršūnę Honkonge ir jau trečia kartą nusprendė vykti į Holivudą.

1995 m. Chan nusifilmavo veiksmo filme „New Police Story“, filmas neturi nieko bendra su ankstesniais „Police Story“ serijos filmais. Filmą „Ekstremalūs žudikai“ Jackie Chan sukūrė siekdamas pademonstruoti savo dramatinius sugebėjimus. Tai geriausias vaidmuo jo filmografijoje. Tai pats ambicingiausias Jackie Chano projektas nuo „Drunken Master 2“ laikų.

Filme sudėta daug šiuolaikinės kultūros ir jaunimo elementų – BMX motociklai, riedučiai, videožaidimai, kameros ir kt.

Kalbama, kad Nicholas Tse, filme „Ekstremalūs žudikai“ vaidinantis jauną policininką, gali tapti Jacji Chano įpėdiniu: jis puikiai valdo kovos menus, choreografiją ir akrobatiką.

Nors Jackie Chanui jau 50, šiame filme jis įrodo, kad yra puikios formos ir dar neketina trauktis iš kino verslo. Dar daugiau, jis atrodo žymiai geriau nei prieš tai sukurtuose amerikietiškuose filmuose. Neabejojama, kad kokybės kartelė kuriant Honkongo auditorijai yra užkelta aukščiau.

Kino teatrai šiuo metu rodo