Ketvirtojo dešimtmečio lenkų kino eksperimentai

2006-01-26

“Skalvijos” kino centre vasario 3 d. 18 val. Lenkų institutas pristatys Lenkų ketvirtojo dešimtmečio kino avangardo programą.

XX amžiaus trečiajame dešimtmetyje Italijoje, Prancūzijoje ir Vokietijoje pasirodžius pirmiesiems avangardiniams filmams, Lenkijoje kino avangardas gyvavo tik potencialiai, kaip gausių publikacijų tema. Apie jį rašė menininkai, kino kamerą suvokę kaip įrankį, leidžiantį geriau nei iki tol naudota plunksna, teptukas ar fortepijonas perteikti jiems rūpimas problemas ir atveriantį naujas galimybes kūrybiniams ieškojimams. Taip Jan Bieńkowski, Tytus Czyżewski, Tadeusz Peiper, Anatol Stern, Leon Trystan padėjo pamatus, ant kurių ketvirtame dešimtmetyje išaugo pirmieji lenkų eksperimentiniai filmai: Jalu Kureko OR – Obliczenia rytmiczne (Ritminiai apskaičiavimai,1933), Januszo Marios Brzeskio Przekroje (Pjūviai, 1931), Beton (Betonas, 1933; sukurtas bendradarbiaujant su Kazimierzu Podsadeckiu) bei Franciszkos ir Stefano Themersonų filmai.

Pastarųjų autorių filmai sudaro didžiąją programos dalį. Themersonų filmai - tai įdomiausia prieškario nepriklausomo lenkų kino istorijos dalis. Nuo 1930 m. (Vaistinė) iki 1945 m. (Akis ir ausis) šie menininkai sukūrė septynis filmus (du paskutinius – jau emigravę į Didžiąją Britaniją), kurių milžiniška reikšmė vėlesniam kino avangardo likimui deramai įvertinta tik šiandien. Sukurti siurrealizmo ir dadaizmo epochoje, šiandien Themersonų filmai Europos avangardinio kino istorijoje užima garbingą vietą šalia tokių kino kūrėjų kaip Hanso Richterio, Mano Ray`aus, Fernando Legerio ar Luiso Bunuelio kūrinių.

Lenkų avangardinį kiną pristatys Andrzejus Kaweckis (Filmoteka Narodowa, Varšuva).

“Vaistinė” (“Apteka”, rež. Franciszka ir Stefanas Themersonai, 1930)

“Europa II” (rež. Piotr Zarębski, F. ir S. Themersonų 1932 m. sukurto filmo Europa motyvais, 1988)

“Jos laiškas” (“Jej list”, rež. Jan Szwedo, 1933)

“Nusikaltėlis” (“Zbrodniarz”, rež. Gustaw Puchalski, 1933)

“Pamišėlio vizijos. Mimikos ekspresijos” (“Wizje obłąkanego. Ekspresje mimiczne”, rež. Gustaw Puchalski, 1933)

“Batai. Karo simfonija” (“Buty. Symfonia wojny”, rež. Jerzy Gabryelski, 1933)

“Doro žmogaus nuotykis” (“Przygoda człowieka poczciwego”, rež. Franciszka ir Stefanas Themersonai, 1938)

“Kviečiame poną Smithą” (“Calling Mr. Smith”, rež. Franciszka ir Stefanas Themersonai, 1943)

“Akis ir ausis” (“The Eye & The Ear”, 1945, rež. Franciszka ir Stefanas Themersonai)