„Mandžiūrijos kandidato“ režisierius svajojo tapti veterinaru

2004-12-23

Jonathan Demme įrodė, kad yra vienas iš retų režisieriuų, kurie Holivudo sistemoje gali surasti vietos talentams ir kurti filmus pagal savo supratimą. Tai režisierius, kuris savo filmų herojams suteikė neįprasto gilumo, žmogiškumo ir nebijo mesti iššūkį kontraversiškoms temoms. Tuo pačiu metu jis žino, kaip savo istorijoms suteikti patrauklumo bei pramogos, kad filmu būtų patenkinti ir prodiuseriai, ir kritikai.

Jonathan Demme gimė Niujorke 1944 m. vasario 22 d. Jo motina buvo aktorė, o tėvas dirbo viešųjų ryšių srityje. J.Demme svajojo tapti veterinaru ir nuo paauglystės dirbo veterinarijos klinikose. Įstojęs į universitetą, jis suprato, kad šis pasirinkimas yra nepraktiškas, ir pradėjo ieškoti naujos srities, kurioje galėtų atrasti save. Nuo mažumės būdamas fanatišku kino gerbėju, jis įsidarbino universiteto laikraštyje, kur rašė kritinius straipsnius apie filmus.

Baigęs universitetą, J.Demme ir toliau dirbo kritiku, kol tėvas supažindino jį su prodiuseriumi Jospehu E.Levine. Prodiuseris smarkiai susižavėjo jaunojo žurnalisto rašymu stiliumi ir, kai J.Demme atliko karinę tarnybą, pasiūlė žurnalisto darbą prodiuserių kompanijoje. Po kelerių metų būsismasis režisierius dirbo jau keliose kino kompanijose, įskaitant „United artists“, ir toliau rašė apie filmus bei muziką. Rekomenduotas draugo, Jonathan Demme sulaukė nepriklausomo prodiuserio ir režisieriaus Rogero Cormano pasiūlymo parašyti istoriją apie motociklus. Kartu su draugu sukūręs scenarijų filmui apie baikerius, jis netrukus gavo progą prodiusuoti ir režisuoti juostą „Angels hard as they come“.

Pastatęs ir prodiusavęs keletą juostų kartu su R.Cormanu, Jonathan Demme pirmąkart kritikų dėmesį atkriepė savo darbu „Citizen‘s band“. Žavi komedijinė drama apie radiją sulaukė entuziastingų kritikų atsiliepimų, tačiau finansiškai buvo nesėkminga. Vis dėlto kritikų pagyrų pakakako, kad J.Demme‘ą vis dažniau samdytų kaip režisierių. Galiausiai 1980 m. pagal tikrą Melvino Dummaro istoriją jis sukūrė filmą „Melvinas ir Hovardas“, kuriame išryškėjo savitas kūrėjo stilius. Juosta sulaukė nedidelės finansinės sėkmės ir... „Oskaro“, kurį laimėjo scenarijaus autoriai. Be to, Niujorko kritikų draugija šią juostą pavadino geriausiu 1980-ųjų filmu.

Po keletos nesėkmių suderinti finansinę ir meninę sėkmę pavyko su dokumentiniu filmu „Stop making sense“, kuris pasakoja apie roko grupės „Talking heads“ koncertą. Supratęs, kad jo sėkmės raktas yra muzikiniai projektai, J.Demme kūrė vaizdo klipus Neilui Youngui, Bruce‘ui Springsteen‘ui, grupei „New Order“ ir kitiems garsiems muzikantams.

1991-ieji buvo Jonathano Demme‘o pasaulinės šlovės metai. Tuo metu sukurtas „Avinėlių tylėjimas“ atnešė jam 5 „Oskarus“ už geriausią režisierių, filmą, aktorių (Anthony Hopkins), aktorę (Jodie Foster) ir adaptuotą scenarijų. Vėliau tokios pat solidžios sėkmės sulaukė drama apie AIDS „Filadelfija“, juostos „Beloved“ ir „Visa tiesa apie Čarlį“.

Naujausias Jonathan Demme darbas „Mandžiūrijos kandidatas“ pasakoja apie košmarų kankinamą majorą Marką, kuris suabejoja, ar jo būrį išgelbėjęs seržantas R.Šo nėra jo atmintimi manipuliuojantis apgavikas. Neturėdamas jokios pagalbos ir jokių įrodymų, Markas pradeda slaptą tyrimą, kuris gali kainuoti gyvybę… Šiame filme pagrindinius vaidmenis atlieka Denzel Washington, Liev Schreiber ir Meryl Streep, kuri už senatorės Elinos Šo rolę yra nominuota „Auksiniam gaubliui“.