Visa tiesa apie "McDonald's"

2005-03-14

Studentų rengiamas protesto akcijas prieš verslininkų užsimojimą griauti "Lietuvos" kino teatrą, prieš daugiaaukščio namo statybą ant Šeškinės jau galima vertinti kaip antikorporacines. Korporacijų griaunamąją įtaką pasauliui atskleidė keletas filmų, rodytų pernai Vilniaus dokumentinių filmų festivalyje – "Korporacijos" ir "The Yes Men". Šią problemą pratęs Morgano Spurlocko filmas "Super didelis aš" (Super Size Me).

2002-ųjų rudenį dar niekam nežinomas režisierius Morgan Spurlock ilsėjosi po sočios Padėkos dienos vakarienės ir per televiziją pamatė reportažą apie dvi nutukusias paaugles, kurios iškėlė teisminį ieškinį restoranų tinklui "McDonald's". Išgirdęs oficialaus atstovo patvirtinimą, kad "McDonald's" mėsainiai ir bulvytės yra itin sveikas maistas, jis nusprendė išbandyti visa tai savo kailiu, t.y. skrandžiu ir sveikata.

Morgan Spurlock apkeliavo 20 JAV miestų ir kalbėjosi apie "McDonald's" siūlomą meniu ir rinkodarą su paprastais žmonėmis, gydytojais, treneriais, virėjais, advokatais, politikais, mokytojais ir vaikais. Tuo pat metu jis jau pradėjo neįprastą autoeksperimentą - laikėsi specialios "McDonald's" dietos. Ją sudaro: 30 dienų pusryčiams, pietums ir vakarienei - vien tik "McDonald's" maistas ir didžiausiomis porcijomis. Spurlock tikrinosi sveikatą pas tris įvairių sričių medicinos specialistus. Visą tą laiką 34-erių metų režisieriaus sveikata blogėjo, atsirado depresiją, ėmė kamuoti nemiga, sutriko seksualinis gyvenimas ir padidėjo svoris. Bet tai tik kelios pagrindinės problemos.

Per mėnesį kūrybinė grupė susuko apie 250 valandų medžiagos (dažniausiai restoranuose operatorius sumaniai paslėpdavo įjungtą kamerą), o 2004-ųjų sausį nepriklausomo kino festivalyje "Sundance" įvyko dokumentinės juostos "Super didelis aš" premjera. Ji festivalyje buvo apdovanota už geriausią režisūrą ir sulaukė didžiulio susidomėjimo pasaulinėje spaudoje. Po to filmas keletą mėnesių nebuvo niekur rodomas, bet per tą laiką "McDonald's" iš savo meniu išėmė "Super Size" porcijas ir pirmą kartą pradėjo siūlyti salotas. Bet kategoriškai neigė, kad taip buso nuspręsta vien filmo dėka. Matyt, tai tik labai keistas sutapimas...

Tačiau neradę laiko atsakyti į režisieriaus užduotus klausimus restoranų tinklo vadybininkai pradėjo agresyviai pulti dokumentinę juostą - grasino televizijoms, radijo stotims ir laikraščiams nutraukti pelningas reklamos sutartis, jei tik bus rodoma, kalbama ir rašoma apie Morgano Spurlocko filmą. Nepaisant įtakingų verslininkų spaudimo, vos 65 tūkst. JAV dolerių kainavęs kūrinys vien tik JAV kino teatruose surinko apie 15 mln. dolerių pajamas, o buvo įtrauktas į San Sebastjano, Edinburgo, Pusano, San Francisko ir daugelio kitų tarptautinių festivalių programas. Beveik visi seansai vykdavo sausakimšose salėse, bilietai būdavo išperkami gerokai prieš seansus.

Kai Amerikos kino meno ir mokslo akademija paskelbė, kad "Super didelis aš" yra nominuotas "Oscarui" geriausio dokumentinio filmo kategorijoje, Morganas Spurlockas negalėjo nuslėpti džiaugsmo.

"Aš neužmigau visą naktį ir jaučiausi taip, tarsi išsipildė Kalėdų stebuklas", - teigė režisierius.

Šiuo metu išgarsėjęs dokumentalistas ruošia specialią filmo versiją jauniesiems žiūrovams ir planuoja ją nemokamai rodyti mokyklose, nes būtent vaikai yra pagrindinis "McDonald's" reklaminių kampanijų akcentas. Jis yra įsitikinęs, kad nė viena JAV komercinė televizija (ABC, CBS, NBC ar FOX) nerizikuos rodyti filmo "Super didelis aš", nes nenorės gadinti santykių su įtakinguoju restoranų tinklu. "Visos didžiausios televizijos miega vienoje lovoje su "McDonald's", nes jiems tiesiog reikia tų reklaminių dolerių. Būtent todėl iš jų ekranų skleidžiama "tiesa" dažniausiai yra gerokai nutolusi nuo tikrosios teisybės.

Išbandęs "McDonald's" maisto "privalumus" Morgan Spurlock atstatė sveikatą tik savo draugės Alexandros paruoštų patiekalų dėka. Jis ir toliau akylai stebi garsiausio restoranų tinklo darbą, kuris režisieriui kelia vien šypseną.

"Jie visuomet stengiasi susieti savo vardą su sveikata ir nuolatos stengiasi įrodyti žmonėms, kad šis maistas labai geras ir jiems reikalingas. Juk neįmanoma įsivaizduoti Olimpinių žaidynių ir Europos futbolo čempionato be "McDonald's" reklamos, be to, jie dosniai remia bėgimo maratonus ir kitas sporto varžybas. Bet tie patys vadybininkai niekuomet nesivargina priminti, kad sukirtus mėsainį "Big Mac", didelę porciją bulvyčių ir išgėrus didelį indą "Coca-Colos" tiesiog būtina bėgti krosą ir aktyviai sportuoti, kad sudegintum visas nereikalingas kalorijas, cholesterolį ir riebalus", - teigia Morganas Spurlockas, kuriam "McDonald's" dietos eksperimentas padarė tokią didelę įtaką, kad jis tarsi kuoktelėjęs parduotuvėje peržiūri kiekvieno produkto etiketėje skelbiamą medžiagų sudėtį..

Režisierius tvirtina, kad savo filmui pasirinko būtent "McDonald's", nes tai pati didžiausia korporacija, kuri pirmoji pradėjo "greitojo maisto" verslą ir iki šiol išlieka industrijos lydere, o konkurentai tik kopijuoja jų išbandytą reklamos strategiją.

"Aš neabejoju, kad niekur nerasite tokių kvailių, kurie valgytų "McDonald's" maistą triskart per dieną. Bet šiuo eksperimentu aš norėjau parodyti, kas laukia jūsų po 10 ar 20 metų, jei reguliariai lankysitės greito maisto restoranuose ir visiškai nesirūpinsite sveikata", - aiškina Morgan Spurlock.

Dokumentinę juostą "Super didelis aš" bus galima pamatyti tarptautinio kino festivalio "Kino pavasaris" metu nuo balandžio 1 d.