Kino teatre “Lietuva” gegužės 20 – 21 d. 21 val. Britų taryba pristato Britų trumpametražių filmų naktis.
Mes britai, bet… (We’re British, but…)
Britanijos visuomenė yra įvairi ir turtinga skirtingomis kultūromis. Šalis, į kurią atvykstama gyventi, turi prisitaikyti prie plataus etninio spektro, o emigruojantys į Jungtinę Karalystę turi rasti savo vietą aplinkoje, kuri dažnai demonstruoja labai skirtingas nuo įprastų vertybes.
Siekiant sukurti harmoningą, abipusiai naudingą visuomenę neišvengiamai susiduriama su tautinio identiteto, diskriminacijos ir įsišaknijusių stereotipų problemomis. Labai dažnai tilto tarp dviejų kultūrų tiesimo užduotis tenka ‘sekančiai kartai’ ir filmai surinkti šioje programoje vienaip ar kitaip kalba apie tai. Programos pavadinimas – pasiskolintas iš garsaus režisieriaus Gurinder Chadha filmo “Aš britas, bet” (1989 m.). Joje surinkti 12 trumpo metražo filmų. Tai jaunų režisierių indėlis į šią nesibaigiančią diskusiją.
1 programa (trukmė 99 min.)
1. Po oda (Skin Deep) rež. Yousaf Ali Khan, 2001m., meninis, 13 min. 1979-ieji. Romo yra mišrios rasės. Jis gyvena su mama ir seseria Jameela apleistame savivaldybės pastate. Jameela yra tamsios odos, o Romo gali, ir yra, laikomas baltaodžiu. Prisimindamas vaikystėje patirtus rasinius persekiojimus ir kančias, jis nusprendžia slėpti savo tikrąjį identitetą ir susideda su gauja ekstremalių rasistų. Puikia agresyvia kalba parašytas filmas pasakoja vienos Romo ir jo draugelių nakties istoriją. Mes galime stebėti skausmą ir prieštaravimus, sukeliamus jo savęs neigimo ir besistengiant būti gaujos priimtam.
2. Vienas plius vienas (One Plus One) rež. George Amponash, 2000 m., dokumentinis, 20 min. Filmo autorius ir jo brolis dvynys aptarinėja juodaodžių britų identiteto klausimus. Kelionė į Ganą, jų protėvių žemę, provokuoja mintis apie priklausomumą, aspiracijas, ambicijas ir lūkesčius. Tai kas gi sudaro kultūrinį identitetą – ar individo identitetą?
3. Plytų juosta (Brick Lane) rež. Paul Makkar, 2002 m., meninis, 14 min. Azijiečių kilmės britų, Bolivudo įtakota komedija apie dviejų paauglių pastangas padaryti įspūdį gražuolei Nabeelai vietiniame Bhangra vakarėlyje. Filme tyrinėjamas jaunų azijiečių gyvenimas Londone.
4. Hong Kongas, Liverpulis, Penzance’as (Hong Kong, Liverpool, Penzance) rež. Paymon Wong, 2002 m., dokumentinis, 5 min. Paremta fotografine dokumentika filmo autoriaus istorija apie tėvų organizuotas vedybas ir tolesnį povestuvinį gyvenimą 1960-ųjų Britanijoje.
5. Latifos ir Himlės klajoklis dėdė (Latifah and Himli’s Nomadic Uncle) rež. Alnoor Dewshi, 1992 m., meninis, 14 min. Žaismingas ir siurrealistinis kultūrinės įvairovės tyrimas metropolyje. Latifa ir Himli, indų kilmės pusseserės (identiškos renkantis stilių, kaip antai: kareiviškus aulinukus, sarius, odinius švarkus ir šukuosenas), staiga supranta, kad aptarinėjant kultūrą ir istoriją jų požiūriai skiriasi. Jų kelionė po Londono gatves priverčia susimąstyti apie jų vietą kosmopolitinėje diasporoje. Kaip komentuoja Himli ”ten iš kur aš kilusi, mums nerūpi iš kur mes kilę”.
6. Noras (Wish) rež. Rene Mohandas, 2003 m., meninis, 17 min. Jaudinanti ir neįprasta meilės tarp jauno Glazgo socialinio darbuotojo ir pagyvenusios japonės istorija.
7. Saris ir sportbačiai (Sari and trainers) rež. Jeremy Wooding, 1998 m., meninins, 15 min. Britų bolivudinė muzikinė meilės istorija paremta indų kino tradicijomis. Tai istorija apie du skirtingų kultūrų jaunuolius Džiną ir Džeisoną. Šiuolaikiniai Romeo ir Džiuljeta susitartė dėl pirmojo pasimatymo, bet ar jam pritars jų šeimos?
2 programa (trukmė 87 min.)
1. Radžas ar Radža? (Raj or Radge?) rež. Menhaj Huda, 2001 m, dokumentinis, 3 min. Fazas, pakistaniečių kilmės škotų jaunuolis, 3 minutes linksmina mus pasakodamas savo istoriją apie tai, kodėl jis galvoja esąs labiau škotas, nei tikri škotai. Tai filmas apie antros kartos azijiečius Edinburge parodantis, kad viskas nėra taip paprasta, kaip mes galvojame.
2. Safar (kelionė) (Safar (The Journey)) rež. Sandhya Suri, 2002 m. dokumentinis, 29 min. “Safar” yra azijiečių diasporos sakmė apie žmogaus svajonę sugrįžti gyventi į Indiją po 40 metų praleistų Anglijoje. Jo meditacija gyvenimo saulėlydyje apie tai, kaip jis prarado savo gimtinę. Yash pal Suri – jaunas gydytojas atvyko į Britaniją šešiasdešimtųjų viduryje vildamasis pakelti kvalifikaciją ir sugrižus namo susikurti geresnį gyvenimą. Tie keleri metai pavirto keliasdešimčia.
3. Misterio Pinko portretas (A Portrait of Mr. Pink) rež. Helena Appio, 1997 m., dokumentinis, 16 min. Nuostabusis misteris Pink yra 73 metų imigrantas iš Jamaikos, kuris didžiąją gyvenimo dalį praleido rinkdamas šiukšles Londone. Išėjęs į pensiją jis nusprendė išreikšti savo kūrybingumą, dekoruodamas savo didelio Viktorijos laikų namo interjerą bei eksterjerą neįprastu ir daug kam gal ekscentrišku būdu. Tačiau kaip sako pats misteris Pink “kažkam šis namas patinka, kažkam ne – ką aš žinau. Tačiau žinau, kad daugumai žmonių jis patinka ir jis patinka man pačiam.”
4. Mes čia gyvenome visą gyvenimą (We’ve Lived Here All Our Lives) rež. Vikkas Mistry, 2000 m., animacinis, 3 min. Tai filmas apie indų gyvenimą Jungtinėje Karalystėje. Filme kalbama apie tai apie ką daugelis indų (pagrinde pirmosios kartos imigrantai) vengia kalbėti. Tai kartus ir tuo pat metu linksmas 3 minučių filmas.
5. Dim Sum (truputėlis širdies) (Dim Sum (A Little Bit of heart)) rež. Jane Wong, 2002 m., dokumentinis, 36 min. Trys moterys kinės – Marietta, Wah So ir Linda daro virtinius (dim sum) ir kalbasi apie Kinų maisto parduotuvę Liverpulyje. Filmo autorė, Mariettos dukra, nori suprasti šių moterų siekius. Žavus filmas keliauja kartu su moterimis ir prabyla apie asmeninį identitetą, apie jų pastangas asimiliuotis kitoje kultūrinėje terpėje, t.y. sunkumus mokantis kalbos, pareikalautas aukas, o taip pat apie vertybes.