„Nuo ekstazės iki euforijos“ yra Ispanijos eksperimentinio kino programa, pristatanti nuo 1950-ųjų iki šių dienų sukurtus filmus. Iš daugiau nei tūkstančio filmų, surinktų iš viešų ir privačių archyvų, programos kuratoriai Antoni Pinentas ir Andrésas Hispano atrinko keturiasdešimt tris. Programą sudaro reikšmingiausių ispaniškojo eksperimentinio kino filmų retrospektyva: nuo José Val del Omaro, Josepo Mestreso ir Eugenio Granellio, kūrusiųjų kiną paskutiniaisiais šeštojo dešimtmečio metais, iki šių dienų jaunosios kartos režisierių Davido Domingo, Oriolo Sánchezo ir Laidos Lertxundi. Jų kūryba pristatoma kartu su ispanų kino klasikų Carleso Santoso, Javiero Aguirre, Eugeni Boneto, José Antonio Sistiagos, Iváno Zuluetos ir kitų filmais.
Programos atidarymas:
Nacionalinėje dailės galerijoje - gegužės 25 d., 18 val.,
Kino centre „Skalvija“ – gegužės 26 d. 19.30 val.
Nacionalinėje dailės galerijoje - gegužės 26 d., 11 val. vyks programai skirta spaudos konferencija.
Programos atidarymuose ir spaudos konferencijoje dalyvaus programos „Nuo ekstazės iki euforijos. 50 metų kitokio ispaniško kino“ kuratorius Andresas Hispano ir Barselonos šiuolaikinės kultūros centro kino skyriaus „Xcentric“ direktorė Carolina Lopez.
Projekto organizatoriai: Barselonos šiuolaikinės kultūros centras ir Valstybinė draugija kultūriniams ryšiams su užsienio šalimis kartu su leidybos ir distribucijos kompanija „Cameo DVD“, remiant Katalonijos Filmotekai.
Projekto organizatorius Lietuvoje – Nacionalinė dailės galerija.
Projekto partneris – kino centras „Skalvija“.
Projektą Lietuvoje remia Ispanijos Karalystės ambasada, „Affecto uab“.
PROGRAMA
Sesija nr. 1. DOKUMENTAI / KELIONIŲ UŽRAŠAI
Pirmoji programos filmų sesija prasideda vieno žymiausių ispaniško kino režisieriaus José Val del Omaro filmu „Gaisras Kastilijoje“ („Fuego en Castilla“). Tai viena iš jo nebaigto kurti filmo "Elementarus Ispanijos triptikas" („Tríptico elementalde España“) dalis. Šioje programos dalyje taip pat pristatomas režisieriaus, animatoriaus bei architekto Gabrielio Blanco dokumentinis filmas apie eilinį ispano, gyvenančio nuošaliame mieste, sekmadienį. Tarpdisciplininio meno atstovai Benetas Rossellis ir Antoni Miralda filme „Miserere“ domisi militaristine ikonografija. José Luisas Guerinas, debiutavęs ilgametražiu filmu „Bertos motyvai“ („Los motivos de Berta“, 1983), programoje pristatomas trumpametražiu „Suvenyras“ („Souvenir“), pasižyminčiu kino esė žanro bruožais. Virginios García del Pino dokumentinis filmas „Kuo mane laikai“ („Lo que tú dices que soy“) pasakoja apie žmonių ir jų profesijų santykį. Filmo herojų profesinė kasdienybė susijusi su mirtimi, šiukšlėmis, seksu.
„Gaisras Kastilijoje“ („Fuego en Castilla“), rež. José Val del Omar, 1958-59, 17 min., dvd.
„Automobilio apsivalymas“ („De purificatione automobilis“), rež. Gabriel Blanco, 1974, 16 min., dvd.
„Miserere“, rež.: Antoni Miralda ir Benet Rossell, 1979, 12 min., dvd.
„Suvenyras“ („Souvenir“), rež.: Silvia Gracia ir José Luis Guerin, 1985, 5 min., BETACAM SP.
„Kuo mane laikai“ („Lo que tú dices que soy“), rež. Virginia García del Pino, 2007, 28 min., BETACAM SP.
Programos trukmė – 80 min. Filmai rodomi originalo kalba su lietuviškais subtitrais.
Nacionalinėje dailės galerijoje (Konstitucijos pr. 22, Vilnius): gegužės 25, trečiadienį, 18 val. (atidarymas); gegužės 29, sekmadienį, 14 val.
Sesija nr. 2. APROPRIACIJOS/ SUPER 8
Šią sesiją sudaro „Super 8“ kamera nufilmuoti ir rastos filmuotos medžiagos pagrindu (angl. found footage) sukurti filmai. Kai kuriuose kūriniuose (pvz., Eugènios Balcells „For / Against“ ir Davido Domingo „Súper 8“) derinamos abi šios eksperimentinio kino kūrimo priemonės – naudojama tiek pačių autorių filmuota, tiek ir rasta medžiaga. Šios programos dalies akcentas – dialogas tarp skirtingų kartų filmų kūrėjų: tų, kurie dalyvavo Barselonoje, Madride ir Valencijoje šešiasdešimtaisiais gyvavusiame avangardinio kino judėjime, vadovaujamame Eugeni Boneto, Juano Bufillo, Manuelio Huergos bei Eugènios Balcells ir jaunųjų kartos, kūrusios nuo devinto dešimtmečio iki šių dienų.
„Už / Prieš“ („For / Against“), rež. Eugènia Balcells, 1983, 3 min., BETACAM SP.
„Minnesota“ 1943, rež. Toni Serra, 1995, 7 min., BETACAM SP.
„Alisa Holivudo šalyje“ („Alice in Hollywoodland“), rež. Jesús Pérez-Miranda, 2006, 7 min., BETACAM SP.
„Súper 8“, rež. David Domingo, 1997, 7 min., BETACAM SP.
„Kruvinas filmas“ („Bloodfilm“), rež. Marcel Pey, 1975, 2,33 min., BETACAM SP.
„Ruletės ratas“ („Roulette Wheel“) rež., Luis Cerveró, 2005, 2 min., BETACAM SP.
„Ženklai (sintezė)“ („Signaturas (síntesis)“), rež. Juan Bufill, 2008, 6,30 min., BETACAM SP.
„Myliu tave, nes“ („I Love You Because“), rež. Lope Serrano Sol, 2007, 2,45 min., BETACAM SP.
„22 arobos“ („22 arroba“), rež. Maximiliano Viale, 2008, 4 min., BETACAM SP.
„Fotokabinos“ („Photomatons“), rež. Eugeni Bonet, 1976, 3 min., BETACAM SP.
„Žmogaus masteliu“ („A escala del hombre“), rež. David Reznak, 1991, 8,30 min., BETACAM SP.
„Šauksmas“ („Copy Scream“), rež. Oriol Sánchez, 2005, 2,20 min., BETACAM SP.
„Nežmoniška aistra“ („Brutal Ardour“), rež. Manuel Huerga, 1979, 15 min., BETACAM SP.
Programos trukmė – 70 min. Filmai rodomi originalo kalba su lietuviškais subtitrais.
Nacionalinėje dailės galerijoje (Konstitucijos pr. 22, Vilnius): gegužės 26, ketvirtadienį, 18 val.; gegužės 28, šeštadienį, 17 val.
Sesija nr. 3. ANIMACINIAI EKSPERIMENTAI: RITMAS, ŠVIESA IR SPALVA
Trečioji sesija apima labai skirtingus ispanų kino istorijos periodus. Atrinkti filmai atskleidžia animacijos eksperimentų įvairovę: nuo abstrakčiosios, iki pasakojimu pagrįstos animacijos. Naudotos technikos ir estetinės raiškos įvairovė lemia skirtingą animacijos pobūdį. Tai klasikinės spalvos ir garso atitikimo studijos (Aguirre, Mestres, Sirera); kinas, sukurtas be kameros (Puigvert, Artigas, Granell); sustabdytas judesys (Marimón, Pié Barba); linijos bei kontūro eskizai (Amat, Oñederra, Etcheverry); koliažų animacija (Herguera); animacija, sukurta naudojant stiklą ir smėlį (Vicario).
„Forma, spalva ir ritmas“ („Forma, color y ritmo“), rež. Josep Mestres, 1956, 5 min., 35 mm.
„Linksmasis baletas“ („Ballet Burlón“), rež. Fermí Marimón, 1959, 6,30 min., 35 mm.
„Exp. 1 / II“, rež. Joaquim Puigvert, 1958-59, 3 min., 35 mm.
„Pasiteirak manęs“ („Pregunta por mí“), rež. Begoña Vicario, 1996, 3,50 min., 35 mm.
„Paveikslas 63“ („Pintura 63“), rež. Ton Sirera, 1963, 5,30 min., 35 mm.
„Hezurbeltzak, bendras kapas“ („Hezurbeltzak, una fosa común“), rež. Izebene Oñederra, 2007, 5 min., 35 mm.
„Chromatiniai ritmai“ („Ritmes chromatics“), rež. Jordi Artigas, 1978, 4,55 min., 35 mm.
„Ispanija tave myli“ („Spain loves you“), rež. Isabel Herguera, 1988, 5,40 min., 35 mm.
„Septintas spektras“ („Espectro siete“), rež. Javier Aguirre, 1970, 8 min., 35 mm.
„Lietus“ („Lluvia“), rež. Eugenio Granell, 1961, 2 min., BETACAM SP.
„72.024 tūkstantoji metų dalis“ („La 72.024 mil·lèssima part d’un any), rež. Marcel Pié Barba, 2008, 5 min., BETACAM SP.
„Juodasis šokis“ („Danse noire“), rež. Frederic Amat, 2006, 3,30 min., BETACAM SP.
„Monos“, rež. Juan Pablo Etcheverry, 1997, 1,30 min., BETACAM SP.
Programos trukmė – 46 min. Filmai rodomi originalo kalba su lietuviškais subtitrais.
Kino centre Skalvija (Goštauto g. 4, Vilnius): gegužės 26, ketvirtadienį, 19.30 val. (atidarymas); gegužės 28, šeštadienį, 19 val.
Sesija nr. 4. TAPYBA – JUDESYS
„...ere erera baleibu izik subua aruaren...“ – bereikšmių žodžių eilė žymi pirmąjį ir kol kas vienintelį ispanų kino istorijoje ilgametražį filmą, sukurtą be kameros. José Antonio Sistiaga naudojo 35 mm celiulioidinę juostą kaip tuščią, o tiksliau – peršviečiamą, drobę, ir taikydamas skirtingas technikas, dažais tapė tiesiai ant juostos. Sukurtas per 17 mėnesių, be figūrinių detalių ir garsinio akompanimento, tai kūrinys, kurio neįmanoma apibūdinti žodžiais. Trumpai kalbant, tai neprilygstamas malonumas akims.
„…ere erera baleibu izik subua aruaren…“, rež. José Antonio Sistiaga, 1968–1970, 70 min., 35 mm.
Kino centre Skalvija (Goštauto g. 4, Vilnius): gegužės 27, penktadienį, 18.30 val.; gegužės 29, sekmadienį, 21 val.
Sesija nr. 5. TYRIMAS / METAKINAS
Šioje programos dalyje siekiama interpretuoti kiną kaip meno rūšį skirtingais aspektais: nuo kino kaip medijos apmąstymo arba „meta-kino esė“ (Lertxundi, León Siminiani, Rivera, de Pedro) bei juodojo ekrano (Casas Brullet), iki sąsajų su kitomis meno sritimis – šokio (Marimón and Ramos), fotografijos (Lacuesta /Humberto Rivas, Cosmen) ir poezijos (Padrós).
„Suardyta balta“ („Blanc Dérangé“), rež. Blanca Casas Brullet, 2008, 5 min., BETACAM SP.
„Ribos (1-as asmuo)“ („Límites (1ª persona)“), rež. Elías León Siminiani, 2009, 7,45 min., BETACAM SP.
„Keliavimas“ („Travelling“), rež. Lluis Rivera, 1972, 12 min., BETACAM SP.
„Kūnų teorija“ („Teoría de los cuerpos“), rež. Isaki Lacuesta, 2004, 4,45 min., BETACAM SP.
„Figūra“ („Figura“), rež. Gonzalo de Pedro, 2007, 2,12 min., BETACAM SP.
„Klaidžiojome per naktį ir ugnis mus pasiglemžė“ („In girum imus nocte et consumimur igni“), rež. Jorge Cosmen, 2003, 9 min., BETACAM SP.
„BiBiCi istorija“ („BiBiCi Story“), rež. Carles Durán, 1969, 8 min., dvd.
„Stulbinantis pokštas“ („Farce Sensationelle!“), rež. Laida Lertxundi, 2004, 3, 10 min., dvd.
„In crescendo“, rež. Joan Marimón ir Jesús Ramos, 2001, 6, 30 min., dvd.
„Ledai“ („Ice Cream“), rež. Antoni Padrós, 1970, 8,30 min., dvd.
Programos trukmė – 66 min. Filmai rodomi originalo kalba su lietuviškais subtitrais.
Nacionalinėje dailės galerijoje (Konstitucijos pr. 22, Vilnius): gegužės 27, penktadienį, 18 val.; gegužės 28, šeštadienį, 14 val.
Sesija nr. 6. APŽAVĖTAS
Paskutinėje programos sesijoje rodomas Iváno Zuluetos šedevras „Euforija“ („Arrebato“), ispanų kino istorijoje laikomas kultiniu filmu. Autorius derina įvairias technikas ir plėtoja temas, kurios patraukė jį dar vaikystėje. Ilgametražis, kupinas savito misticizmo filmas hipnotizuoja ir leidžiasi įvairiai interpretuojamas.
„Euforija“ („Arrebato“), rež. Iván Zulueta, 1980, 105 min., 35 mm.
Filmas rodomas originalo kalba su lietuviškais subtitrais.
Kino centre Skalvija (Goštauto g. 4, Vilnius): gegužės 28, šeštadienį, 20.20 val.; gegužės 29, sekmadienį, 19 val.